تحليل SWOT

قبل از ورود به هر بازار، بهتر است نگاهي به آنچه كه هستيم و آنچه كه پيش رو داريم، داشته باشيم. تحليل SWOT يكي از رايج ترين راهكارهاي طراحي استراتژي است.

STRENGTGH:

نقاط قوت داخلي شركت و كارمندان وا شناسايي كنيد. تجربه كاري، تحصيلات، ويژگي اخلاقي و هر نكته اي كه به شما در رسيدن به هدفتان كمك خواهد كرد وا ليست كنيد.

 

WEAKNESS:

نقاط ضعف داخلي شركت مثل بحث مالي، مشكل در بخش خاصي از تيم و هر ضعفي كه شما را از رسيدن به هدفتان دور مي كند را ليست كنيد.

 

OPPORTUNITY:

فرصت هاي بيروني كه به شما قدرت رشد و پيشرفت مي دهند را شناسايي و ليست كنيد. اين ليست مي تواند شاكل امكان همكاري با شركتي خاص، شركت در نمايشگاه، همايش و غيره باشد.

 

THREAT:

تهديدهاي بيروني كه به عنوان خطرات مسير رشد شما محسوب مي شوند را شناسايي كنيد. شرايط رقابتي، تغييرات نرخ ارز، قوانين تجاري و …

 

انتخاب استراتژي:

ST
با استفاده از نقاط قوتتان، با تهديدها مبارزه كنيد.
SO
از نقاط قوتتان براي بهره برداري از فرصت ها استفاده كنيد.
WO
رفع نقاط ضعفتان با استفاده از فرصت ها
WT
استراتژي دفاعي يا محافظه كارانه، وقتي به خاطر ضعف هايمان از تهديدها آسيب خواهيم ديد.

در نهايت پس از اتمام ليستتان، سعي كنيد بازنگري واقع گرايانه اي به آن داشته باشيد و سعي كنيد نقاط منفي را به مثبت تبديل كنيد. از ضعف هايتان در جايگاه متفاوت نقطه قوت بسازيد و به تهديدها به شكل فرصت نگاه كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *